socialdiabetesDes que es van establir les dues botigues d'aplicacions per a telèfons mòbils el 2008, el nombre d'aplicacions s'ha multiplicat (a Google Play Store des de 16.000 al desembre de 2009 fins 2,8 milions d'aplicacions en el de març de 2017-veure). I encara que el percentatge d'elles dedicades a salut i medicina és petit (sumades un 4,86% a la plataforma de iOS- veure), són moltes i de desigual qualitat. Una forma d'avaluar-les, és mitjançant estudis amb intervencions que les utilitzen i que avaluïn els resultats.

Els estudis clínics, a la seva vegada, poden propocianar més o menys "nivell d'evidència", que mesura la qualitat de l'estudi i la reproducilidad dels resultats i fixa el nivell de la recomanació de tenir en compte els seus resultats. Els meta-anàlisis bé ejutados, són els millors.

La meta-anàlisi sintetitza les dades d'una col·lecció d'estudis amb un conjunt d'eines estadístiques. La meta-anàlisi s'inicia recopilant estimacions d'un cert efecte (...) de cada estudi. La meta-anàlisi permet valorar aquests efectes en context: si la mida de l'efecte és consistent, l'efecte del tractament pot ser considerat com a fort i la mida de l'efecte s'estima amb més precisió que amb un sol estudi. Si la mida de l'efecte varia, aquesta variació pot ser descrita i, potencialment, explicada. (Meta-análisis, Wikipedia)

Per a l'estudi meta-anàlisi que ressenyem aquesta setmana, sobre l'eficiència d'intervencions de mHealth amb pacients amb diabetis, els investigadors es van centrar en estudis de 2008 a 2016. Van incloure Estudis clínics aleatoritzats i es van utilitzar els PICS (participants, intervencions, comparació, resultats, disseny de l'estudi) per definir els criteris d'inclusió:

• Participants: adults o nens diagnosticats amb DM tipus 1 o 2 (amb o sense comorbiditats).
  • Intervenció: aplicacions mòbils de salut que els usuaris introdueixen dades, reben retroalimentació, es connecten amb professionals de la salut o aprenen sobre la diabetis.
  • Control o comparador: qualsevol comparació era acceptable (grup de control tradicional, una intervenció alternativa, o un disseny dins del subjecte abans I DESPRÉS).
  • Mesures de resultat: els resultats considerats per avaluar l'efectivitat de les aplicacions van ser: paràmetres bioquímics i de qualitat de vida.

La investigació es va realitzar en les bases de dades electròniques MEDLINE (Pubmed), Cochrane Register of Controlled Trials (CENTRAL) i LILACS (Literatura Llatinoamericana i del Carib en Ciències de la Salut) per a estudis publicats entre 2008 i 2016. Es van fer cerques amb una combinació dels següents termes MeSH "diabetis mellitus tipus 2", "diabetis mellitus tipus 1", "aplicacions mòbils", "telemedicina". a més, es va realitzar una cerca manual de referències de publicacions identificades i revisions sistemàtiques a partir del 2008 per a les diverses revistes.

El MeSH (Medical Subject Headings) és el tesaurus de Medline, un vocabulari controlat que conté els descriptors utilitzats a la base de dades. Cada registre de PubMed té assignats uns termes (descriptors) que defineixen de manera exacta el tema què s'analitza. (MeSH, Biblioteca Universitat de Sevilla)

La cerca bibliogràfica va identificar 1236 publicacions. D'aquestes, es van incloure 13 estudis que avaluaven resultats en 1263 pacients.

La metanàlisi va trobar una diferència significativa al llarg de 12 mesos entre el grup d'intervenció en termes d'un millor control de l'hemoglobina glicada (HbA1c). No obstant això, en general no hi va haver diferències significatives pel que fa als resultats secundaris entre els grups (hipertensió, colesterol, etc.). Si bé aquests resultats han mostrat diferències significatives en comparació amb el grup control per al control de l'HbA1c, només en 2 estudis aquesta va assolir valors considerats adequats per al control glucèmic, que és de 7%, d'acord amb el Consens mundial.

L'associació entre l'ús d'aplicacions i l'accés remot a professionals de la salut va demostrar una gran efectivitat en el control de l'HbA1c. El nombre de característiques que ofereixen les aplicacions també sembla influir. Els resultats van ser favorables quan l'App disposava de més de 2 característiques de control, és a dir, més de "emmagatzematge i retroalimentació de les dades de glucosa en sang", "funció per ajudar en les dietes", "funció per ajudar a la pràctica d'exercicis físics "o" control sobre la dosificació i adherència a la teràpia farmacològica ".

Els estudis que evalaban la qualitat de vida van informar que l'ús d'aplicacions havia augmentat la percepció del coneixement dels participants sobre els seus problemes de salut. Això pot representar una contribució a la percepció de la necessitat d'auto-cura pels usuaris. Aquests resultats corroboren les mesures proposades de promoció de la salut per la Federació Internacional de Diabetis. Les característiques sociodemogràfiques i d'educació dels participants també van ser interessants, amb biaixos en les mostres favorables als més educats i més joves.

La revisió sistemàtica suggereix que l'ocupació d'Apps en pacients amb la diabetis pogués ajudar a millorar el control d'HbA1c. Els pacients també es muestraron més segurs de si mateixos per tractar amb la seva diabetis, principalment per reduir la por de no saber com tractar amb els episodis de potencials hipoglucèmies que poguessin ocórrer i per millorar la seva qualitat de vida.

FontEfficacy of Mobile Apps to Support the Care of Patients With Diabetes Mellitus: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

Data: 2/4/2017 Autor: Imma Grau

• No s'han trobar comentaris